Przedszkolne podróże po Europie

  • Zapisz tekst bieżącej strony do PDF
  • Drukuj zawartość bieżącej strony
6 lipca 2021

Jeszcze przed wakacjami, w Samorządowym Publicznym Przedszkolu w Poraju Leśne Skrzaty, realizowany był projekt edukacyjny „Przedszkolne podróże po Europie”. Celem głównym projektu było rozbudzanie zainteresowania innymi kręgami kulturowymi, poznanie wybranych krajów członkowskich Unii Europejskiej, oraz rozbudzanie dziecięcej ciekawości. Przedszkolaki codziennie zapoznawały się z kulturą, położeniem geograficznych, ciekawostkami historycznymi, oraz krajobrazem danego kraju. Koordynatorami projektu były nauczycielki Karolina Duda i Monika Dworaczek.

Dzień pierwszy Włochy
Pierwszym krajem, który dzieci „odwiedziły” były Włoch – kraj wulkanów, pizzy i spaghetti. Przedszkolaki zapoznały z jego położeniem, flagą, legendą o „Romulusie i Remusie” – założycielach Rzymu stolicy państwa. Słuchały fragmentów utworów włoskich muzyków, uczyły się słów w języku włoskim, oraz oglądały charakterystyczne budowle miast włoskich m.in. Krzywa Wieża w Pizzie, Koloseum. Dodatkową atrakcją zajęć były zabawy integracyjne nawiązujące do Włoch, była to miedzy innymi zabawa „Odprawa pasażerska”, „Lot samolotem” czy „Włoska pizza”. Ciekawostką dla dzieci było przypomnienie bajki „Pinokio”, którą napisał włoski pisarz Carlo Collodi. Na wstępie przedszkolaki uczyły się i śpiewały piosenkę „Podróże małe i duże”, która rozpoczynała każde następne zajęcia, oraz uzupełniały znaczkami swoje „paszporty” – albumy w których każdego dnia wklejały znaczki charakterystyczne dla danego państwa.

Dzień drugi Dania
Drugim krajem była Dania na wstępie zapoznano przedszkolaki z położeniem kraju oraz z barwami narodowymi. Przybliżono historię Wikingów, którzy są często postrzegani jako odkrywcy a jednocześnie rozbójnicy siejący postrachna morzu jak i na lądzie. Ale ten tajemniczy lód z Północy miał również inne oblicze. Wikingowie byli jednymi z pierwszych odkrywców. Uchodzili też za znakomitych rzemieślników, kupców i żeglarzy. Wszystkie dzieci obejrzały film pt. „Tylko najlepsze jest wystarczająco dobre". Historia klocków Lego” – ponieważ to właśnie Duńczycy wymyślili tak bardzo popularne i lubiane obecnie klocki. Przypomniano baśnie Hansa Christiana Andersena – „Królewna na ziarnku grochu”, „Calineczka”, „Brzydkie Kaczątko”, „Dziewczynka z zapałkami”, „Królowa Śniegu”. Zapoznawano z wybranymi zwrotami w języku duńskim miedzy innymi dzień dobry, do widzenia, dziękuję. Na zakończenie dzieci wykonały flagę Dani, którą mogły zabrać na pamiątkę do domu.

Dzień trzeci Grecja
Trzeci dzień to dzień kultury greckiej. Dzieci na początek nauczyły się przywitania w języku greckim dzień dobry – kalimera. Następnie odsłuchano hymnu greckiego, oraz zaprezentowano zaryshistorii i geografii Grecji. Dzieci poznały ten kraj podczas wspólnego oglądania filmu edukacyjnego pt. „Grecja – przewodnik dla dzieci”, oraz bajki „Feliks w Grecji”. Dowiedziały się również o najsłynniejszych bogach greckich takich jak Zeus, Afrodyta, Gaja. Dużą atrakcją dla dzieci była nauka tradycyjnego greckiego tańca Zorba. Przedszkolaki zapoznano z flagą narodową, którą mogły zabrać na pamiątkę do domu. Dzieci tego dnia samodzielnie przygotowały grecką sałatkę, czyli „wiejską sałatkę” – tradycyjna sałatkakuchni greckiej, znana i jadana na całym świecie jako przekąska. W typowej wersji z Grecji zawiera grubo pokrojone pomidory i ogórki, czerwoną cebulę w krążkach (talarkach), oliwę, ser feta, oraz dodaje się czarne oliwki. Na zakończenie każdy przedszkolak spróbował wykonanego przez siebie dania.

Dzień czwarty Francja
Kolejny dzień jaki przedszkolaki poznały to Francja – ojczyznę Czerwonego Kapturka. Zapoznano dzieci z położeniem i flagą, charakterystyczną budowlą – Wieża Eiffla. Przedszkolaki uczyły się również kilku słów w języku francuskim. Przypomniano bohaterów francuskich bajek m.in.: „Czerwony Kapturek”, „Kot w butach”, „Kopciuszek”. Zapoznano dzieci z charakterystycznymi potrawami kuchni francuskiej: żaby, ślimaki sery, rogaliki, ciasto francuskie. Ciekawym zakończeniem dnia było urządzenie pokazu mody pod nazwą „Francja elegancja”. Dzieci tego dnia przyszły ubrane w stroje charakterystyczne dla eleganckich Francuzek i Francuzów. W każdej grupie zorganizowano grupowy pokaz mody, który sprawił dzieciom wiele radości.Projektanci wykazali się ogromną kreatywnością i stworzyli stroje zarówno na co dzień, jak i na eleganckie wyjścia. Nie zabrakło także ekstrawagancji. Modelkom i modelom nie można było odmówić wdzięku i profesjonalizmu na wybiegu.

Dzień piątyPolska
Ostatni kraj jaki dzieci poznały to Polska. Wstępem do zajęć była zabawa ruchowa „Skok przez Polskę”, w trakcje której dzieci poznały zróżnicowanie geograficzne naszego kraju. Zaprezentowano film edukacyjny „Polak mały”, oraz prezentację o symbolach narodowych „Polska moja ojczyzna”. Dzieci zapoznano z wierszem Władysław Bełza „Katechizm polskiego dziecka”, który rozpoczyna się od słów „Kto ty jesteś?...”. Dzieci słuchały legend związanych z naszą kulturą między innymi „O Lechu, Czechu i Rusie”, „Legenda o Bazyliszku” i „Legenda o Smoku Wawelskim”. Zaprezentowano najciekawsze miejsca i zabytki w Polsce, na zakończenie dzieci wykonały flagę Polski i odśpiewały hymn narodowy.

Wszystkim przedszkolakom, bardzo spodobały się zajęcia, dzięki którym miały okazję poznać kulturę i tradycję krajów Europy. Edukację europejską należy rozpocząć już od przedszkola. Wychodząc naprzeciw tej potrzebie, aktualnym tendencjom edukacyjnym, a także naprzeciw oczekiwaniom dzieci przedszkolnych wykazujących się naturalną ciekawością świata, dociekliwością - realizacja projektu spotkała się z bardzo pozytywnym odbiorem”.

Informacja Przedszkole w Poraju

Galeria

  • Powiększ zdjęcie Dzieci w Przedszkolu w trakcie zajęć

    Dzieci w Przedszkolu w trakcie zajęć

  • Powiększ zdjęcie Dzieci w Przedszkolu w trakcie zajęć

    Dzieci w Przedszkolu w trakcie zajęć

  • Powiększ zdjęcie Dzieci w Przedszkolu w trakcie zajęć

    Dzieci w Przedszkolu w trakcie zajęć

  • Powiększ zdjęcie Dzieci w Przedszkolu w trakcie zajęć

    Dzieci w Przedszkolu w trakcie zajęć

  • Powiększ zdjęcie Dzieci w Przedszkolu w trakcie zajęć

    Dzieci w Przedszkolu w trakcie zajęć

  • Powiększ zdjęcie Dzieci w Przedszkolu w trakcie zajęć

    Dzieci w Przedszkolu w trakcie zajęć

  • Powiększ zdjęcie Dzieci w Przedszkolu w trakcie zajęć

    Dzieci w Przedszkolu w trakcie zajęć

  • Powiększ zdjęcie Dzieci w Przedszkolu w trakcie zajęć

    Dzieci w Przedszkolu w trakcie zajęć

  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie Dzieci w Przedszkolu w trakcie zajęć

    Dzieci w Przedszkolu w trakcie zajęć

  • Powiększ zdjęcie Dzieci w Przedszkolu w trakcie zajęć

    Dzieci w Przedszkolu w trakcie zajęć

  • Powiększ zdjęcie Dzieci w Przedszkolu w trakcie zajęć

    Dzieci w Przedszkolu w trakcie zajęć

  • Powiększ zdjęcie Dzieci w Przedszkolu w trakcie zajęć

    Dzieci w Przedszkolu w trakcie zajęć

  • Powiększ zdjęcie Dzieci w Przedszkolu w trakcie zajęć

    Dzieci w Przedszkolu w trakcie zajęć

  • Powiększ zdjęcie Dzieci w Przedszkolu w trakcie zajęć

    Dzieci w Przedszkolu w trakcie zajęć

  • Powiększ zdjęcie Dzieci w Przedszkolu w trakcie zajęć

    Dzieci w Przedszkolu w trakcie zajęć

  • Powiększ zdjęcie Dzieci w Przedszkolu w trakcie zajęć

    Dzieci w Przedszkolu w trakcie zajęć