W Żarkach Letnisku na terenach kolejowych powstaje nowy maszt. Kolej uspakaja: to nowoczesna sieć GSM-R, niemająca nic wspólnego z 5G i jest bezpieczna dla mieszkańców

  • Zapisz tekst bieżącej strony do PDF
  • Drukuj zawartość bieżącej strony
28 sierpnia 2020

Do Urzędu Gminy Poraj, a także do radnego Krzysztofa Klimka z Żarek Letniska docierały sygnały od mieszkańców miejscowości, zaniepokojonych budową nowego masztu przy dworcu. Po interwencji i zapytaniach, kolejarze uspakajają: to nie system 5G, a nowoczesny GSM-R. Maszt instalowany jest na terenach stanowiących własność kolei, a stosowną decyzję o zabudowie wydał wojewoda. Sieć instalowana jest na terenie całego kraju, celem zapewnienia zwiększonego bezpieczeństwa podróżnych. Nie jest też, zdaniem PKP, szkodliwa dla otoczenia i mieszkańców miejscowości. Instalacja GSM-R ma zadziałać wtedy, gdy np. uszkodzona zostałaby sieć światłowodowa. Wprowadzana modernizacja ma na celu bezpieczną i niezawodną pracę urządzeń sygnalizacyjnych.

„Inwestycja w postaci masztu GSM-R jest realizowana przez Polskie Koleje Państwowe, na terenie należącym do kolei. Zgodnie z decyzją Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju z 2014 roku jest to tzw. teren zamknięty kolejowy”- tłumaczy wójt Gminy Poraj, Katarzyna Kaźmierczak. Gmina nie ma żadnego wpływu na realizowaną inwestycję. Organem decyzyjnym jest w tym przypadku wojewoda. Dla lokalizacji przedmiotowej inwestycji, która obecnie realizowana jest w Żarkach Letnisku, nie ma potrzeby ustalania warunków w zakresie linii zabudowy, wskaźnika wielkości powierzchni zabudowy, itp. Obiekt posadowiony jest wewnątrz terenu zamkniętego kolejowego. Gmina Poraj, a konkretniej wójt wraz z radnym Rady Gminy Krzysztofem Klimkiem, zaniepokojeni sygnałami mieszkańców, w ich imieniu postanowili wyjaśnić sprawę masztu i ewentualnej jego szkodliwości dla mieszkańców u źródła, czyli u inwestora, w tym konkretnie przypadku PKP. Okazuje się, że jest to inwestycja, która wchodzi w skład programu modernizacji kolei, była przedmiotem szerokiej kampanii promocyjnej ministerstwa transportu i PKP już w ubiegłym roku, gdy podpisano umowę na postawienie masztów na terenie kraju. Jak tłumaczą przedstawiciele spółki PKP PLK, podobne maszty powstają w całej Polsce. PKP PLK zapewniają, że są one bezpieczne dla mieszkańców, a sygnał emitowany przez antenę zawieszoną na maszcie GSM-R nie ma wpływu na otoczenie pozakolejowe. Emitowany jest wzdłuż linii kolejowej, a nie promieniście na całą okolicę i jest o wiele słabszy niż przekazywany przez anteny telefonii komórkowej. Budowa masztu ma służyć poprawie niezawodności ruchu kolejowego zgodnie ze standardami przyjętymi dla krajów Unii Europejskiej. Infrastruktura GSM-R jest budowana tam, gdzie to niezbędne, wzdłuż linii kolejowych i wykorzystywana wyłącznie na potrzeby ruchu kolejowego. Lokalizacje masztów zostały ustalone w taki sposób, aby sygnał docierał do każdego punktu na linii. Dzięki temu pociągi cały czas będą w zasięgu działania systemu. GSM-R to dedykowany dla kolei system bezprzewodowej łączności cyfrowej. Jest dostosowany do specyfiki pracy związanej z eksploatacją i utrzymaniem infrastruktury kolejowej oraz zarządzaniem ruchem pociągów. Umożliwia komunikację między pracownikami odpowiadającymi za bezpieczeństwo i płynność ruchu – dyżurnymi, dyspozytorami, maszynistami i personelem kolejowym. W marcu 2018 roku PKP PLK zawarły umowę na realizację cyfrowej sieci łączności kolejowej w zharmonizowanym, europejskim standardzie GSM-R. Wraz z innymi wdrożeniami nowy standard ma funkcjonować na 15 200 km najważniejszych linii kolejowych w Polsce. Zamówienie ma zostać zrealizowane w 65 miesięcy, a zatem w sierpniu 2023 roku sieć powinna być gotowa. Wdrożenie systemu GSM-R na polskiej sieci kolejowej stanowić będzie znaczący krok do osiągnięcia najwyższego standardu interoperacyjności ogólnoeuropejskiego systemu kolejowego. Bazując na standardzie telefonii komórkowej GSM, system zapewniać ma m.in. łączność głosową między pracownikami, odpowiadającymi za bezpieczeństwo o płynność ruchu – dyżurnymi, dyspozytorami, maszynistami czy obsługą techniczną. Jest też środkiem transmisyjnym dla systemu ETCS – Europejskiego Systemu Sterowania Jazdą Pociągu.

Szerzej o nowym systemie łączności kolejowej możemy przeczytać m.in. w „Rynku Kolejowym”: https://www.rynek-kolejowy.pl/mobile/gsmr-juz-czas-na-dzialanie-90416.html

 

Galeria

  • Powiększ zdjęcie