„Konsumenci to my wszyscy”. Światowy i Europejski Dzień Konsumenta

  • Zapisz tekst bieżącej strony do PDF
  • Drukuj zawartość bieżącej strony
15 marca 2024

Dziś, 15 marca na całym świecie obchodzony jest Dzień Konsumenta. Wydarzenie ma na celu uświadamianie konsumentów o ich prawach. Przy okazji tego święta warto zastanowić się, czy rzeczywiście znamy nasze prawa. Dziś podpowiadamy gdzie można uzyskać pomoc. 

Po raz pierwszy obchody Światowego Dnia Konsumenta odbyły się w 1983 roku w rocznicę przemówienia prezydenta Johna Kennedy’ego, wygłoszonego w roku 1962 w Kongresie Stanów Zjednoczonych. Dotyczyło ono projektu ustawy o ochronie praw konsumenta. John F. Kennedy sformułował cztery podstawowe prawa konsumentów do: informacji, wyboru, bezpieczeństwa i reprezentacji. To wtedy również padło słynne stwierdzenie „Konsumenci to my wszyscy”.
W Polsce tradycja obchodzenia Światowego Dnia Konsumenta rozpoczęła się w 2000 roku. Do obchodów zawsze włączają się instytucje publiczne zajmujące się ochroną interesów konsumentów (mi.in. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Inspekcja Handlowa, Arbiter Bankowy, Biuro Rzecznika Ubezpieczonych, Rzecznicy Konsumentów, Europejskie Centrum Konsumenckie) oraz organizacje konsumenckie (m.in. Federacja Konsumentów, Stowarzyszenie Konsumentów Polskich).

Przy okazji tego święta warto zastanowić się, czy rzeczywiście znamy nasze prawa.
Każdy z nas korzysta z różnego rodzaju usług: telekomunikacyjnych, internetowych, turystycznych itp. sklepy, markety i galerie handlowe. Duża część społeczeństwa nie zdaje sobie sprawy, jak ważną rolę odgrywają prawa konsumenckie, w związku z czym nie potrafi ich egzekwować.

O pomoc w dochodzeniu swoich praw i rozwianie wszelkich wątpliwości można zwracać się m.in. do Powiatowego Rzecznika Konsumentów:

Powiatowy Rzecznik Konsumentów
pok. 8; Tel. 34 3159157
prk@powiatmyszkowski.pl
poniedziałek 11.00 - 15.30; piątek 8.30 - 14.00

1. Do zadań rzecznika konsumentów należy m.in. :
a) zapewnienie bezpłatnego poradnictwa konsumenckiego i informacji prawnej w zakresie ochrony interesow konsumentów
b) skladanie wniosków w sprawie stanowienia i zmiany przepisów prawa miejscowego w zakresie ochrony interesow konsumentów
c) występowanie do przedsiębiorców w sprawach ochrony praw i interesów konsumentów
d) współdziałanie z Prezesem Urzędu, organami Inspekcji Handlowej oraz organizacjami konsumenckimi e) wykonywanie innych zadań określonych w ustawie lub w przepisach odrębnych Powiatowy Rzecznik Konsumentów działa wyłącznie na rzecz mieszkańców powiatu myszkowskiego.

Wszystkie wnioski kierowane do Powiatowego Rzecznika Konsumentow w Myszkowie powinny zawierać: imię, nazwisko konsumenta, adres zamieszkania, nr tel. kontaktowego, opis stanu faktycznego i dokumenty pozwalające na rozpatrzenie problemu.

Pomoc dla konsumentów:

Tel. 801 440 220 lub 222 66 76 76 – infolinia konsumencka E-mail: porady@dlakonsumentow.pl

Inspekcja Handlowa

Rzecznik Finansowy – po odrzuceniu reklamacji przez instytucję finansową

Europejskie Centrum Konsumenckie - 22 55 60 600 – w sprawach transgranicznych dotyczących państw UE, Norwegii, Islandii i Wielkiej Brytanii

Szczegółowe informacje: uokik

Galeria

  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie